In culturile patriarhale, Lilith este cunoscuta ca un demon feminin cu aripi si cu parul amplu, care zboara in timpul noptii. Se spunea ca puterile ei sunt amplificate pe Luna in descrestere. Ca zeita a Lunii intunecate, Lilith este proiectia umbrei patriarhatului ca femeie seducatoare si ucigas de copii, intrupand frica barbatului de femeie ca fiind rea si intunecata.

„Zoharul” vorbeste despre creatie si despre urmatoarea origine a lui Lilith. Dumnezeu a faptuit doua lumini, Soarele si Luna, care straluceau cu o splendoare egala. La inceput Luna a dorit sa se uneasca cu Soarele si sa savureze aceeasi lumina cu el, dar cand a au aparut dispute intre cei doi divinitatea a intervenit si a luat partea Soarelui, punand Luna sa traiasca in umbra lui. Atunci se spune ca din moartea luminii Lunii s-a nascut Lilith.

Imaginea ei apare in mitologia sumeriana, babiloniana, asiriana, ebraica, araba. Legendele vorbesc despre ea ca fiind prima sotie a lui Adam in gradina Edenului, amanta unor spirite la Marea Rosie, sotia lui Samael sau chiar insasi consoarta lui Dumnezeu in kabalismul secolului XV.

Biografia mitica a lui Lilith incepe in Sumer, unde aceasta era servanta zeitei Innana. In templele zeitei, preotesele oficiau ritualuri sexuale de fertilitate si purificare, Lilith fiind cea care ghida si insotea in templu pe membrii comunitatii (barbati) care veneau pentru aceste ritualuri sacre. Intre 3000 si 2500 i.Ch.. cultura sumeriana incepe sa interfereze cu noul curent patriarhal, acesta ducand in timp la suprimarea ritualurilor sexuale sacre ale zeitei Innana. La fel ca si umbra care este proiectata cand este reprimata, puterea sexuala feminina a devenit temuta ca fiind demonica si, in timp, Lilith, cea care ajuta la oficierea sacralitatii sexuale din templul Innanei, a devenit intruparea a tot ceea ce era rau si periculos in legatura cu domeniul sexual. Ea a ajuns sa catalizeze cele mai adanci frici ale barbatului in legatura cu puterea sexuala feminina. Prin 2400 i.Ch., Lilith era deja conceptualizata sub forma unui Spirit al Aerului (aripile) care personifica dezastrele naturale (precum furtunile si vanturile) si care, sub forma unei frumoase fecioare, isi captura amantii. O placuta babiloniana din teracota o infatiseaza pe Lilith, in 2300 i.Ch., ca Femeie Pasare si Stapana Animalelor.

In jurul anului 2000 i.Ch. cosmologia sumeriana expune o o noua imagine a lui Lilith. In „Ghilgames si Infernul” aflam ca Innana avea o salcie (copacul sacru hulluppu) pe care a plantat-o in gradina sa dar caruia nu ii cresteau ramuri si frunze deoarece un sarpe isi facuse cuib la radacina sa, temuta pasare Anzu isi facuse cuib in coroana ei iar in mijloc locuia intunecata Lilith. Zeita planuia sa-si faca din lemnul copacului un tron si un pat. Plangand, Innana a cerut ajutorul lui Ghilgames; acesta a ucis sarpele, Lilith si-a sfaramat locuinta si a zburat in salbaticie, pasarea si puii ei s-au refugiat in munti iar Ghilgames a taiat copacul si l-a prezentat Innanei. Ca urmare a gestului sau, Ghilgames este rasplatit de Innana, lucru ce pare ciudat din perspectiva mai vechilor legende despre Lilith si Innana, care serveau acelasi scop. Din perspectiva patriarhala, Innana trebuie sa isi sacrifice virginitatea (ca simbol al renuntarii la libertate si autonomie) si, in gestul sau de a se supune noilor zei solari, trebuie sa ii permita lui Ghilgames sa distruga cheile simbolice ale puterii sale: pasarea, sarpele si copacul. Pasarea si sarpele personificau si unificau cerul (coroana) si pamantul (radacina), cunoasterea cu puterea sexuala, dar Innana trebuia sa renunte la aceste simboluri ale puterii si sa permita patriarhatului sa-i garanteze tronul si patul, noile simboluri care sa semnifice coparticiparea la guvernare. 



In secolele ce au urmat, culturile babiloniana, hittita si semitica, ce au urmat celei sumeriene, au continuat transmiterea si transformarea miturilor despre Lilith, careia i-a fost construita in timp imaginea unui demon feminin lasciv, irezistibil, insatiabil, care seducea barbatii in timpul somnului impotriva vointei acestora si le producea emisii nocturne, care periclita sarcinile femeilor si ucidea nou-nascutii.

In traditia demonologica ebraica ea ocupa un rol central. In prima parte a mileniului I i.Ch., evreii au invadat Canaanul iar mai tarziu au mers in exil in Babilon, unde au asimilat mitologia si cutumele locale. In Canaan femeile se rugau Zeitei Fertilitatii, Anath, si le era permisa promiscuitatea prenuptiala. Israelitii nu puteau insa permite femeilor lor sa se inscrie acestor obiceiuri si sa-si permita libertatea sexuala, de aceea au identificat imediat in Lilith un spirit malefic si intunecat. Cea mai mare parte a legendelor evreiesti despre Lilith apare dupa exilul babilonian (586 i.Ch.); Lilith apare mentionata doar o singura data, in Vechiul Testament (Isaia 34:14). Exilul reprezenta o amenintare pt supravietuirea poporului evreu, de aceea aveau nevoie sa-si asigure si sa-si protejeze succesiunea, prin urmare era necesar sa se asigure de supunerea femeilor si de faptul ca acestea vor servi in primul rand interesele barbatilor, familiilor si ale societatii si nu ale lor personale. In exil era de asemenea esentiala continuitatea rasei si de aceea imaginea unei Lilith independente sexual ameninta acest deziderat.

In stabilirea genealogiei poporului, evreii trebuia sa aiba in vedere cele doua variante ale Genezei, prima din ele in care se arata ca universul s-a nascut din nasterea Cerului si a Pamantului (cele doua polaritati, Zeul si Zeita), femeia si barbatul fiind creati in acelasi timp. Versiunea mai tarzie a Genezei arata intai crearea barbatului si apoi pe cea a femeii, din trupul sau. Noua religie monoteista, care admitea existenta unui singur Dumnezeu, trebuia sa-si justifice dominarea asupra constiintei si inlaturarea cultului Zeitei. Prin urmare cultele feminine au fost suprimate, insa au continuat sa supravietuiasca in proiectiile distorsionate ale celor mai adanci frici ale barbatilor, legate de propria masculinitate, de continuitatea rasei, de propria potenta.

Scrierile evreiesti de dupa anul 70 d.Ch.. (deportarea evreilor in captivitate), cum ar fi Tamudul, Zoharul, Alfabetul lui Ben Sira, dezvolta aceeasi imagine a lui Lilith ca demon feminin al seductiei, mama de demoni si ucigatoare de copii.
Conform primei variante a Genezei (dupa cum se spune in „Alfabetul lui Ben Sira”, aprox. 1000 d.Ch.), Adam si Lilith au fost creati egali, din aceeasi tarana, si pusi in gradina Edenului pentru a da nume lucrurilor si de a le aduce, astfel, in manifestare. Deoarece Lilith insista asupra ideii de egalitate intre ei doi, cei doi nu reuseau sa ajunga la intelegere. Adam se considera superior lui Lilith si vroia pozitia de superioritate in timpul acuplarii (barbatul deasupra). Dupa un timp, vazand ca Adam nu va renunta la cerintele sale si ca nu o va accepta ca egala, Lilith a pronuntat numele secret al demiurgului, s-a ridicat in zbor si s-a facut nevazuta. Adam s-a plans lui Dumnezeu ca a fost parasit de femeia sa, iar Dumnezeu a trimis trei ingeri (Senoy, Sansenoy, Semangelof) pentru a o aduce inapoi pe Lilith. Au gasit-o pe malul Marii Rosii, un loc populat cu demoni, cu care Lilith intretinea acte sexuale. Aceasta a refuzat sa se intoarca, chiar si la amenintarea ca va fi fortata sa isi vada 100 de copii murind in fiecare zi. Ea a protestat si a spus ca fusese special creata sa ucida nou-nascuti (baietii pana in a opta zi de la nastere si fetele pana in a douazecea zi), totusi a jurat sa nu se atinga de copiii care vor purta o amuleta cu numele celor trei ingeri dar sa fie nevoita sa-si ucida propriii copii in locul acestora. Lilith nu s-a intors la Adam, preferand exilul intr-o pestera de pe malul Marii Rosii in locul unei vieti de subjugare alaturi de Adam si asumandu-si astfel o soarta impletita cu teribile suferinte.

Intre timp Dumnezeu faureste o noua fiinta din coasta lui Adam, pe Eva, care ii va fi acestuia supusa. Lilith va continua sa intrupeze, de la Adam incoace, imaginea femeii eliberate care paraseste barbatul autoritar, insa acesta nu o va ierta niciodata. Din versiunile ulterioare ale Genezei a fost inlaturat episodul cu Lilith ca prima sotie a lui Adam, ramanand o singura mentiune, cea din Isaia. Patriarhii Bibliei nu doreau sa dea lumii un model de sotie care a cerut drepturi egale cu barbatul si care l-a parasit pe acesta cand cererea i-a fost refuzata. In secolele care au urmat, imaginea lui Lilith a fost tot mai distorsionata ca imagine a raului, intunericului si a maleficului de natura feminina. Imaginea trebuia sa serveasca drept invatatura oricarei femei care ar fi incercat sa puna sub semnul intrebarii autoritatea masculina sau sa-si paraseasca barbatul. 



Legendele ulterioare spun ca Lilith este cea care, sub forma unui sarpe cu aripi si cap de femeie (mostenirea legendei cu copacul Innanei) a tentat-o pe Eva sa guste din fructul Arborelui Cunoasterii si sa-l initieze pe Adam in misteriosul rit sexual al sarpelui kundalini. Zoharul spune ca Lilith este cea care, sub forma unui sarpe, a convins-o pe Eva sa-l seduca pe Adam ca acesta sa intretina raporturi sexuale cu ea in timpul menstruatiei. Dupa izgonirea din Eden, Adam si-a pedepsit trupul si carnea si s-a autocondamnat la 131 de ani de celibat, insa Lilith a continuat sa-si indeplineasca razbunarea vizitandu-l noptile si producandu-i emisii nocturne, care au dus la nasterea de copii-demon. In acelasi timp, demoni barbati se acuplau si ei cu Lilith, din aceste acte luand nastere toate relele omenirii. Seducerea lui Adam de catre Lilith, impotriva vointei sale, a servit drept prototip mitic care sa valideze frica barbatilor de puterea sexuala a femeilor ca succubi. Timp de mii de ani acestea au vanat barbatii in timpul somnului si generatii dupa generatii de calugari celibatari au dormit cu crucifixul pe organele genitale, pentru a se proteja impotriva maleficei Lilith. De asemenea, ca personificare a fortei distructive, Lilith era o amenintare pentru femeile insarcinate, cauzand avorturi spontane si complicatii la nastere. Ca protectie acestia trebuia sa poarte amulete cu numele celor trei ingeri.

Traditia kabbalisica spune ca, in timpul exilului de la Marea Rosie, in Lilith a luat nastere o forta a furiei si a seductiei si ca aceasta s-a casatorit cu Samael, regele demonilor, dand nastere la fiinte malefice care au inceput sa distruga lumea. In secolul al XV-lea, Lilith apare ca insasi consoarta lui Dumnezeu; acest concubinaj va lua sfarsit odata cu venirea lui Mesia, care va restabili ordinea lumii si va aduce incetarea existentei lui Lilith. In secolul al XIX-lea Lilith a impanzit imaginatia oamenilor prin imaginea de „femme fatale”, frumoasa si seducatoare, care aduce fascinatie si teama barbatilor. Ea apare si in „Faust” al lui Goethe si este intruparea unei femei frumoase, cu parul lung si bogat.

In literatura mitica exista trei Lilith, imagini care reflecta faza de luna noua, luna plina si luna intunecata a triplei Zeite. Imaginea umilintei, a parasirii caminului, a dezolarii, urmate de furie si razbunare ca demon al seductiei si al pruncuciderilor, abunda in toata mitologia legata de numele ei. Ea exista in fiecare din noi, barbat sau femeie, si reprezinta sexualitatea feminina instinctuala. In istoria noastra de milenii, barbatul din noi o doreste si in acelasi timp se teme de ea. Este libera, salbatica, neretinuta in exprimarea sexualitatii sale iar asta aminteste de caracterul orgiastic al Marii Zeite. Capacitatile ei vitale de independenta si pasiune intimideaza dominanta masculina. La fel ca prima sotie a lui Adam, ea va lupta pentru o justa egalitate in toate situatiile de viata, fie ca este vorba de relatii, familie, grup de interese, loc de munca, si isi va sustine nevoia de libera exprimare chiar cu riscul de a fi supusa exilului. La fel ca si in cazul ei, nevoia femeii de a-si conserva identitatea si de a-si sustine credinta se plateste cu durerea exilului. Femeia care isi paraseste barbatul pentru a-si conserva si afirma independenta este si astazi marginalizata in societate. De cate ori are curajul de a spune nu si iese in afara tiparelor general acceptate in constiinta colectiva, temerile masculine legate de aceasta rebeliune sunt din nou aduse in prim-plan, amintind de mitul biblic al primei sotii a lui Adam. Fiind ea insasi, femeia-Lilith ameninta supravietuirea liniei patriarhale care vine de la Adam, insa barbatul nu va putea, totusi, niciodata sa anuleze frumusetea ei seducatoare, care aminteste de natura ei orgiastica primara ca Mare Zeita. Cand umbra feminina este puternica in constiinta unui barbat, acesta va fi irezistibil atras de tiparul feminin intunecat, desi in acelasi timp va fi infricosat de aceasta deoarece dorintele si forta ei sexuala reprezinta pentru el un atribut castrant. Mitul lui Lilith care il respinge si il paraseste pe Adam trezeste la viata frica barbatului de a fi parasit, de a-i fi refuzate prezenta si suportul ei emotional. Femei asemeni lui Lilith, care refuza sa se supuna barbatului si sa-i accepte dominarea, ii afecteaza acestuia insusi simtul supravietuirii.

Dintr-o alta perspectiva legata de misterele feminine, Lilith, care s-a aruncat in promiscuitate pe malul Marii Rosii (analogie cu sangele si culoarea acestuia) aminteste de sangele menstrual al zeitei. Menstruatia este sursa puterii feminine si in ritualurile tantrice aceastei perioada ii este conferita o importanta crescuta. Lilith este cea care a convins-o pe Eva sa-l seduca pe Adam in timpul menstruatiei si sa-l initieze in misterele gradinii Edenului. Deoarece actul sexual in timpul menstruatiei nu ducele la conceptie, el este poarta catre perceptii magice si extrasenzoriale. Kabbala spune ca Lilith este scara pe care ascensiunea duce la domeniile profetiei. In timpul patriarhatului, actul sexual in aceasta perioada a inceput sa fie evitat deoarece nu ducea la conceptie si exista teama de puterea feminina subtila, amplificata in aceasta perioada. De-a lungul mileniilor, imaginea lui Lilith a ajuns sa fie tot mai distorsionata si perimata, ducand la nasterea unei umbre puternice care, pervertita, alimenteaza in continuu razboiul dintre sexe. Imaginea seducatoarei care ucide copii este adanc intiparita in inconstientul colectiv. Cu cat este respins mai mult acest aspect si cu cat teama instinctuala de sexualitatea feminina este mai puternica, cu atat suntem mai predispusi sa experimentam sexualitatea ca un act violent si distructiv.

In unele traditii oculte sangele menstrual si sperma sunt substantele alchimice necesare regenerarii. Cand Luna disparea in fiecare luna, se spunea ca este la menstruatie. Cuvantul „sabbat” insemna, in sensul sau original, o zi de odihna, cand Zeita se afla la menstruatie. De asemenea zeita Hera se retragea in aceasta perioada. Femeia simte nevoia de a se retrage in aceasta perioada, de a sta cu sine insasi si de a comunica cu corpul ei. Este lesne de imaginat atmosfera de mister care plana asupra perioadelor cand, in preistorie, toate femeile dintr-o comunitate se retrageau si practicau diferite ritualuri in timpul perioadei intunecate a Lunii. Celebrarea Sabbaturilor a fost inceputul ritualurilor si religiei. In aceasta perioada femeia inca simte, instinctual, nevoia de a se retrage, de a fi cu ea insasi si cu lumea ei interioara. 



Din punct de vedere astrologic, putem vorbi despre trei Lilith, fiecare cu efemeride diferite, ceea ce face munca astrologului deloc usoara. Avem asteroidul Lilith, care se gaseste in centura de asteroizi dintre Marte si Jupiter, avem controversata Luna Intunecata (Dark Moon Lilith) considerata a fi a doua Luna a Pamantului si despre vizibilitatea careia exista marturii in ultimele patru secole (fara insa a fi certe) si Luna Neagra (Black Moon Lilith), un punct geometric abstract in spatiu.

Asteroidul Lilith (#1181) orbiteaza in jurul Soarelui la fiecare 4 ani si reprezinta unul dintre asteroizii feminini corelati cu Marea Zeita. Ea reprezinta aspectele demonizate ale femininului, rezultat al indelungatei preceptii si a proiectiilor culturale ale femeii ca fiind periculoasa, nedemna de incredere, alunecoasa si intunecata. Pozitia acestui asteroid in harta noastra arata locul unde ne luptam impotriva cutumelor sociale care postuleaza cum trebuie exprimata femininitatea pentru a putea fi integrata. Sunt proiectii care ne definesc (cel putin din punct de vedere social), insa care nu ne subsumeaza in complexitatea si totalitatea noastra si care pot duce la perceperea noastra eronata de catre ceilalti. O Lilith proeminenta in harta natala poate fi un indiciu ca nativul nu se muleaza pe stereotipul social si poate trai un adevarat exil fata de comunitate (inclusiv la modul propriu, concret).

Despre Lilith-Luna Intunecata se spune ca este o a doua Luna orbitand in jurul Pamantului si ca poate fi uneori vizibila atunci cand se gaseste in opozitie cu Soarele sau cand tranziteaza prin fata discului solar. Desi existenta ei nu a fost categoric demonstrata si verificata, astronomii care afirma ca au vazut-o spun ca marimea ei reprezinta a patra parte din cea a Lunii si ca se gaseste la o distanta de trei ori mai mare. Are o perioada de orbitare in jurul Pamantului de 119 zile si tranziteaza un semn in aproximativ 10 zile. Se presupune ca a fost observata prima oara in 1618 si a revenit in atentie odata cu publicarea cartii lui Sepharial in 1918. Asemeni unui nor de praf/cenusa, Luna Intunecata absoarbe lumina, spre deosebire de Luna noastra care o refleta pe cea a Soarelui. In timp ce Luna reprezinta emotiile personale, subiective, Luna Intunecata reprezinta instinctul creativ primar, impersonal, care cauta identificarea dincolo de domeniul fizic sau emotional. Efectul ei este strict impersonal, iar cand expresia ei este centrata pe sine efectele sunt negative deoarece nu se subscriu scopului ei inalt si depersonalizant. Cand continuturile emotionale sunt directionate catre centrii superiori, ea intensifica expresia creativa, mentala, estetica si chiar spirituala. Pozitia ei in harta arata domeniul de viata unde trebuie sa ne maturizam dincolo de tiparele comportamentale induse de Luna si de conditionarile acestora pentru a fi capabili sa ne amintim si sa recuperam adevarata cale a spiritului nostru.

Cea mai subtila si stranie dintre cele trei Lilith, Luna Neagra, nu este un corp fizic ci un punct geometric abstract, la fel ca si Ascendentul sau Vertexul. Deoarece orbita Lunii in jurul Pamantului este eliptica (nu circulara), are doua puncte focare sau centri, unul fiind Pamantul si celalalt fiind Luna Neagra. Centrul de gravitate dintre Pamant si Luna se gaseste in interiorul Pamantului. Ca fiind parte a sistemului Pamant-Luna, Luna Neagra este un punct sau un vortex energetic intim legat de centrul Pamantului. In acest context, Lilith este ingemanata cu energia interioara (miezul) a Pamantului, adanca inima de foc care ne hraneste si ne sustine atat pe noi, cat si Terra insasi. Vitalitatea creativa a Soarelui da viata Pamantului si ii hraneste focul interior. 



Ca punct central al orbitei Lunii, Luna Neagra se afla in relationare cu sistemul Luna-Pamant si cu Soarele. Ca al doilea centru de referinta, ea da Pamantului un sens al ritmului, ducand dinamica relationarii dincolo de energiile personale ale duetului Luna-Venus, inspre dimensiuni mult mai subtile, motiv pentru care Luna Neagra are un impact deosebit asupra dinamicii relatiilor. Reprezentand totodata cea mai mare apropiere a Lunii de Soare, ea este si un punct de referinta in viata noastra personala care ne aduce in relatie cu inima incalzita de Soare a Pamantului (si a experientei noastre pe el), ca inteligenta emotionala hranita de intelepciunea instinctului legat de Pamant. Deoarece cultura noastra a pierdut (si chiar respins, caci Lilith a fost respinsa) aceasta intelepciune naturala, este mult mai dificil de regasit si de conectat la ea. Relatiile atinse de energia lui Lilith reprezinta adevarate initieri, intalniri de la suflet la suflet care deschid poarta unui miez mai adanc unde experienta personala si cea impersonala se topesc impreuna. A avea incredere in aceasta energie inseamna sa ne deschidem spre avea incredere in noi insine.

Lilith reprezinta unul din cele trei aspecte ale trinitatii feminine: Eva, simbolul sotiei, partener si companion al barbatului, Maria, arhetipul mamei, Lilith, femeia independenta si constienta de puterea ei. Separarea femeilor in categorii distincte pe baza principiului dualitatii (femeia sfanta si femeia usoara) inca se practica la scara macro, atat la nivel social cat si psihologic personal; ca urmare a acestei polarizari, femeia intunecata este obiectul dorintei barbatului, dar in acelasi timp ii si provoaca acestuia teama, motiv pentru care cauta sa o reprime, sa si-o supuna. Lilith reprezinta, de asemenea, imaginea vrajitoarei ca depozitar al cunoasterii feminine, ostracizata in Evul Mediu. Ea este cea care a fost arsa pe rug ca vrajitoare, care a suferit circumcizia si indepartarea clitorisului, care a fost acoperita de burka si ascunsa privirilor. Pe de alta parte, lumea occidentala moderna a scos femeia din natura ei intrinseca si a indepartat-o de instinctele ei; i-a adus cezariana ca metoda facila de a naste, privand-o de sansa de a fi in comuniune cu corpul ei si de a-si descoperi puterea interioara prin actul nasterii. De asemenea pilulele contraceptive, sub pretextul libertatii sexuale, priveaza femeia de contactul intim cu propriul corp, aruncat astfel in valtoarea efectelor mentale si hormonale pe care le au pilulele. Prima menstruatie a tinerei fete, adevarata etapa initiatica a carei sacralitate trece dincolo de simpla manifestare fiziologica, a ajuns sa fie privita ca un simplu aspect medical si igienic care priveaza viitoarea femeie de magia primului pas facut intr-un nou univers. Imaginea femeii emasculate de astazi este departe de a reprezenta un centru de putere, independentza si autodeterminare, caci indepartata fiind de instinctele sale naturale si de calitatea ei intrinsec lunara, femeia cauta a juca un rol care nu i se potriveste si care o priveaza de valorizarea adevaratei ei esente.